Arvoiko ryhmäsi omaa toimintaansa?

Työskentelyn tuloksellisuus ja tehokkuus sekä ryhmän kehittyminen toiminnassaan vaatii jatkuvaa arviointia ja toiminnassa esiintulleiden puutteiden ja epäkohtien korjaamista. Arviointeja voidaan tehdä henkilökohtaisesti tai ryhmäkeskusteluina.

Ryhmätyössä annetaan kahdenlaista palautetta. Kullekin jäsenelle on jatkuvasti työn kuluessa tarjolla välitön palaute muilta ryhmän jäseniltä. Toiseksi ryhmän varsinaisen tuotoksen ohella syntyy aina tietoa siitä, miten ryhmän aikaansaannos syntyi. Välitön palaute auttaa yksilöä eli ryhmän jäsentä, kun taas ryhmän toiminnan arviointi auttaa koko ryhmää.

Etenkin pysyvien työryhmien tulisi pysähtyä aika ajoin arvioimaan omaa toimintaansa, ja laatia sen perusteella sekä luettelo ryhmän toimintaa ehkäisevistä tekijöistä että ryhmän toiminnan perussäännöt.

Palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta

Työn eri vaiheissa tulee järjestää tilanteita, joissa yksilö saa muilta ryhmän jäseniltä palautetta käyttäytymisestään ja työskentelystään. Näin asianomainen voi lisätä itsetuntemustaan ja minäkuvansa realistisuutta. Toivottuina tuloksina voidaan odottaa puolustusmekanismeista luopumista ja turhan minärajoittuneisuuden poistumista, jonka kautta ryhmän toimivuus ja päätöksenteko paranevat.

Palautteen tulee olla auttavaa ja korjaavaa, henkilökohtaisten kehittymistavoitteiden saavuttamista edistävää.

Hyödylliselle palautteelle tunnusomaisia piirteitä

  • selvät ja riidattomat havainnot (esim. puheenvuorojen määrä ja laatu, niiden ajoittaminen ja kohdistaminen)
  • palautteen antajan minäkohtaiset havainnot (esim. tunnetilat)
  • konkreettiset esimerkit (mitä, miten, missä yhteydessä).