Kuinka sitouttaa henkilöstö liiketoimintaan?

Ammattitaitoiselle työntekijälle on aina kysyntää työmarkkinoilla. Jotta yritys voi varmistaa työntekijöiden pysyvyyden ja siten tiedon säilymisen yrityksessä, täytyy työsuhteesta tehdä mieluista, molempia osapuolia miellyttävä ja kestävä suhde. Kuten perhe- ja ystävyyssuhteita, työsuhdetta kannattaa vaalia ja sille pitää luoda sellaiset puitteet, että henkilöstö sitoutuu tekemään tulosta yhteisen tavoitteen eteen. Henkilöstön vaihtuvuus on aina osa työmarkkinoiden toimivuutta, eikä sitä voi eikä kannatakaan liikaa yrittää estää, mutta osaavan henkilöstön vaihtuvuutta voidaan vähentää sitouttamalla heitä yrityksen liiketoimintaan ja näin aikaansaamaan motivoituneemman henkilökunnan. Sitouttamisen keinoja on useita. Ulkoiset puitteet kuten koneet ja kalusto sekä työolosuhteet kuuluvat jo ”vakiovarustukseen”. Näiden lisäksi on käytössä palkkaukseen liittyviä sitouttamiskeinoja, esimerkiksi tulospalkkiojärjestelmä, joka motivoi paremman tuloksen tekemiseen paremman palkan toivossa. Myös työsuhteen edut sitouttavat henkilöstöä työpaikkaan: terveydenhuolto, vapaa-ajan harrastusmahdollisuudet ja koulutus ovat osa henkilöstön hyvinvointia ja niin myös sitouttamista. Sitouttaminen on yleensä suunnattu koko henkilöstölle, mutta nykypäivänä esillä ovat erityisesti yrityksen johdon sitouttamisessa käytettävät osingonjaot ja optiojärjestelyt.

Henkilöstösuunnitelman tarkoitus on turvata liiketoiminnan kannalta riittävä määrä henkilökuntaa nykyisen ja tulevan liiketoiminnan turvaamiseksi. Henkilöstösuunnitelma sisältää suunnitelman henkilöstöresurssien näkymistä ja niiden käyttämisestä. Hyvin tehtynä suunnitelma ottaa kantaa myös henkilöstön viihtyvyyteen ja sitä kautta sen sitouttamiseen.