Prosessijohtamisella kehitystä

Organisaatioita kehitetään ja johdetaan erilaisten ismien eli oppien avulla. Prosessijohtaminen on yksi näistä tavoista toimia ja ISO 9000 standarditkin hyödyntävät nykyään sen periaatteita. Lähtökohtana on ajatus, että aina on olemassa ketju toimenpiteitä, joiden avulla asiakas saa tarvitsemansa tuotteen tai palvelun. Lisätietoa itse prosessista artikkelissa Mikä on prosessi?

Prosessiajattelun hyödyt

Kun tarkastellaan kokonaisuutta, koko ketjua jonka avulla tuote toimitetaan, on lähes pakko havaita kohdat, joissa on ongelmia ja mistä laatuongelmat tulevat. Pullonkaulakohtiin voidaan silloin resurssoida tehokkaammin tekijöitä ja toisaalta päällekkäisyyksiä voidaan poistaa. Osastojakojen ja huonon tiedonkulun takia esimerkiksi sama yksittäinen tehtävä saatetaan tehdä molemmilla osastoilla. Vastuita ja valtuuksia pystytään selkeyttäminen ja huolehtimaan järkesvästä työnjaosta.

Kun ympäristössä tapahtuu muutoksia, hyvin tunnettua prosessia voidaan muuttaa niin, että se vastaa uusiin tarpeisiin. Selkeäksi kehitettyä prosessia voidaan myös joissain tapauksissa automatiosoida. Erityisen paljon prosessimallissa on etua, kun henkilöstöä koulutetaan ja perehdytetään. Kuviksi muotoillut tehtäväketjut ovat parhaimmillaan selkeitä kuvauksia toiminnasta ja sisäisistä asiakkuuksista.

Prosessien suorituskyvyn ja kehittymisen seuraamiseksi tarvitaan mittarit. Prosessin toiminnan ja heikkojen kohtien ymmärtäminen auttaa löytämään juuri sellaiset mittarit, jotka kuvaavat toimintaa parhaiten.

Kehittyvä yritys

Prosessien avulla johdetussa yrityksessä tiedetään tarkasti mitkä ovat prosessien pullonkaulat eli kohdat, joissa toiminta ei etene niin hyvin kuin pitäisi. Tieto antaa mahdollisuuden korjata tilanteen ja siirtyä sen jälkeen kehittämään seuraavaksi hankalinta kohtaa. Priorisointi on myös prosessiajattelun tärkeitä kulmakiviä. Kehittyvälle yritykselle prosessien kehittäminen on tehokas tie eteenpäin.