Palautteella on suuri merkitys

Palautteen antamisen on tai olisi oltava luonnollinen tapa toimia. Silti suuressa osassa organisaatioita palautetta annetaan henkilökunnalle todella vähän. Yritykset ja myös julkiset organisaatiot menettävät siinä suuren osan henkilökunnan motivaatiosta ja työpanoksesta. Mitä on palaute?

Palautetta ovat kaikki kommentit eli kehut, risut, huomioon ottaminen ja jopa toiveiden esittäminen. Erityisesti risujen eli negatiivisen palautteen antamista karsastetaan. Negatiivisen palautteen antaminen tuntuu vaikealta, koska ei haluta pahoittaa toisen mieltä, eikä keksitä miten asiat esittäisi.

Myös positiivista palautetta annetaan erittäin vähän, vaikka olisi hyvin helppoa. Kiitos siellä ja toinen täällä motivoi ihmisiä. Kun henkilö saa palautetta tekemisestään, voi hän tavoitella toisenkin kerran yhtä hyvää suoritusta tai parantaa entisestään. Ilman palautetta jää jäljelle voi jäädä epävarmuus siitä, miten jokin asia piti tehdä tai tunne, ettei tekemisellä juuri ollut merkitystä.

Miten henkilö palautteeseen reagoi?

Jopa negatiivisen palautteen saaminen motivoi ihmistä enemmän kuin se, ettei palautetta anneta ollenkaan. Ihminen saattaa itsekin tietää, että on suoriutunut huonosti ja ajattelee, että nyt siitä puhutaan selän takana. Avoin keskustelu parantaa ilmapiiriä ja vain sen avulla voidaan selvittää, miten tehtävä seuraavalla kerralla voi onnistua.

Negatiivista palautetta ei kannata antaa silloin, kun on itse vihainen tai muuten erittäin huonolla tuulella. Silloin on mahdotonta hillitä omaa purkaustaan ja palautteen antamisesta voi tulla syyttelyä ja alku vihanpidolle. Negatiivinen palaute tulee antaa perustellusti ja rauhallisesti.

Positiivinen palaute on erittäin voimakas motivoinnin keino. Sen vaikutus huomattavasti parempi kuin rahallisen palkitsemisen. Hyvä mieli hyvin suoriutumisesta ja sen tunnustamisesta saa työntekijän toimimaan entistä tehokkaammin. Myös luovuus tarvitsee positiivisen ilmapiirin ja ilman palautetta luovuus tukahtuu.