Tärkeintä on kokonaisuus

Prosessiorganisaatiossa henkilöstökin ryhmittyy asiakkaille arvioa tuottavien prosessien mukaisesti. Prosessijohtaminen ei voi täysin onnistua, mikäli entistä funktionaalista organisaatiomallia ei olla valmiita muuttamaan. Yleensä yritykset siirtyvät prosessimaiseen toimintaan vaiheittain ja organisaatiossa on sekä funktionaalisia, että prosessimaisia piirteitä.

Prosessiorganisaation tavoite ei ole optimoida tiettyjä tehtäviä parhaaseen tehokkuuteensa vaan saada kokonaisuus toimimaan mahdollisimman hyvin. Kokonaisuuden toimintaa mitataan erityisesti asiakastyytyväisyydellä ja läpimenoajalla. Erilaiset prosessit jaetaan ydin ja tukiprosesseihin. Tukiprosessit ovat niitä, jotka voidaan myös ulkoistaa.

Prosessiorganisaatiossa on tärkeintä tunnistaa mitkä ovat sen pullonkaularesursseja, joista prosessin suorituskyky on kiinni. Tunnistamisen jälkeen on varmistettava, että nämä kriittiset kohdat toimivat mahdollisimman hyvin ja että niitä voidaan kehittää ”väljemmiksi”. Organisaatio toimii parhaiten silloin, kun prosessin eri osat ovat tasapainossa.