Strategiat muuttuvat ja ne pitää toteuttaa

Mikä se on? Ja miksi strategialla on merkitystä. Jo pelkkä strategia sana on vaikea ja ajatus strategiaprosessista hirvittää. Konsultitkin myyvät usein yhtenä tuotteenaan strategiaprosessin läpikäymistä, koska yrityksissä ei osata ottaa strategiaa osaksi käytännön toimintaa. Strategiaprosessi on joko kertaluontoinen strategian määrittämiseksi tehtävä työ tai se voi olla vuosittain toistuva yrityksen tapa käydä läpi strategia (t). Prosessina se voi olla hyvin kevyt ja suoraviivainen tai raskas operaatio. Keveys tai raskaus riippuu osaamisesta ja kenties yrityksen tilanteesta. Vaikeassa taloudellisessa tilanteessa strategian muuttaminen vaatii hyvin paljon.

Mitä strategiaprosessissa tehdään?

Prosessissa tarkistetaan mitä yrityksen tavoitteet ovat ja ovatko ne oikean suuntaisia tavoitteita. Strategian määrittelee usein johtoryhmä tai laajennettu johtoryhmä. Joissakin tapauksissa olisi järkevää, että työssä olisi mukana myös erilaisia henkilöstön edustajia.

Strategiat puretaan käytännön tavoitteiksi , joiden toteutumista pystytään seuraamaan. Strategia tuodaan osaksi päivittäistä johtamista. Strategiaprosessin tärkeä tavoite on siirtää tavoitteet osaksi jokapäiväistä toimintaa ja jokaisen henkilön toimimista niin, että kaikki toiminta edistäisi strategian toteutumista. Strategian käytäntöön saaminen on koko strategiaprosessin vaikeimpia tehtäviä.

Miksi tarvitaan?

Ilman selkeitä tavoitteita organisaatio on tuuliajolla. Päätökset tehdään yksittäisinä ja ne voivat hajauttaa toimintaa hyvin eri suuntiin. Strategiat eivät myöskään ole pysyviä. Ympäröivä maailma muuttuu ja kerran päätetty strategia saattaa ajaa yritystä aivan väärään suuntaan. Kun strategiasta pidetään huolta ja tarkistetaan sitä ajoittain, niin yritys pysyy oikeassa kurssissa.

Jos yritys ajautuu taloudelliseen ahdinkoon se tarkoittaa usein sitä, että strategia on ollut väärä. Ahdistavassa tilanteessa strategiaa on hyvin vaikeaa, mutta ei mahdotonta, muuttaa ja varsinkin saada käytäntöön.