Mitä tavoitteita henkilöstön kehittämiselle on asetettu?

Henkilöstön kehittämisen yleisinä tavoitteina ovat työntekijän suorituskyvyn ja toimintavalmiuden ylläpitäminen niin, että hän pystyy työskentelemään täysipainoisesti huomioiden sekä nykyisten että tulevien työtehtäviensä vaatimukset. Tavoitteet voidaan ryhmitellä seuraavasti:

1. Toimintakäyttäytymisen tavoite
  • työntekijän osaamista kasvatetaan niin, että hän pystyy hoitamaan annetut tehtävät mahdollisimman hyvin
2. Työyhteisökäyttäytymisen tavoite
  • työntekijää valmennetaan tulemaan toimeen oman työryhmänsä/tiiminsä aktiivisena jäsenenä ja vaikuttajana
3. Persoonallisuuden kehittämisen tavoite
  • työntekijää valmennetaan itsensä ja muiden kanssa toimeen tulevaksi, itsenäisesti ajattelevaksi ja joustavaksi persoonaksi, jonka henkilökohtainen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kunto ovat tasapainossa
Useimmiten henkilöstön kehittämiseen tähtäävät toimenpiteet liittyvät kahteen ensimmäiseen tavoitteeseen. Sen sijaan persoonallisuuden kehittäminen on pitkäjänteistä työtä ja edellyttää lisäksi henkilön omaa henkilökohtaista motivaatiota. Tätäkään kehittämisen osa-aluetta ei saisi organisaatioissa laiminlyödä. Esimerkiksi esimieskoulutuksissa tai yleensä ihmisten parissa työskentelevien valmennuksissa, pitäisi olla mukana myös persoonallisuuden kehittämiseen tähtääviä menetelmiä ja tavoitteita.