Tavoiteorganisaation suunnittelu

Suunniteltaessa organisaation strategiaa voidaan tavoiteorganisaation rakenteen mallintamisessa käyttää apuna muutamia kysymyksiä:

  • Mitkä ovat organisaation henkilöstön avaintehtävät?
  • Mitkä ovat organisaation tehtävät?
  • Millaisia ominaisuuksia vaaditaan avaintehtävien hoitajilta?
  • Mikä on kunkin tulosyksikön vaikutus muiden yksiköiden toimintaan ja koko organisaatioon?

Tavoiteorganisaatiosuunnitelman laatiminen

Ennen tavoiteorganisaation toteuttamiseen sekä suunnitteluun ryhtymistä on pohjaksi syytä tehdä organisaation nykyrakenteen analyysi. Organisaation nykyrakenteen analyysiä varten kerätään yrityksen henkilöstörakennetta koskevat tilastot, esim. työntekijöiden vaihtuvuus- ja poissaolotilastot, työsuojelu- ja tuottavuustilastot. Lisäksi kerätään tietoja erilaisista käytössä olevista järjestelmistä, kuten palkitsemis-, johtamis- ja koulutusjärjestelmistä. Avainhenkilöstön ja esimiesasemassa olevien työntekijöiden määrää ja osaamista, sekä osaamisen laatua ja tehtävien vaatimuksia on syytä pohtia erityisen syvällisesti. On myös otettava huomioon muilla organisaatiotasoilla mahdollisesti havaittavissa olevat olennaiset painopistealueiden muutokset ja mietittävä, miten muutokset tulisivat vaikuttamaan organisaation kehittämiseen. Tavoiteorganisaation lähtökohtien mukaisesti on pyrittävä ennalta suunnittelemaan työntekijöiden urakehitystä, sekä hyvissä ajoin pyrittävä huomioimaan mahdollisten seuraajaehdokkaiden valmentaminen tuleviin tehtäviin.

On huomioitava, että henkilöstön ja työyhteisön kehittämissuunnitelmat kulkevat yhdessä, ne eivät ole toisistaan erillisiä tai itsenäisiä. Henkilöstön osaamisen kehittämissuunnitelma pitää sisällään siis erilaiset henkilöstön osaamisen kehittämismenetelmät, kuten esimerkiksi henkilöstön koulutuksen, työ- ja tehtäväkierron, projektitoiminnasta oppimisen, kouluttajana toimimisen sekä muut kehitystoimenpiteet. Henkilöstön hakintasuunnitelma eli rekrytointistrategia puolestaan sisältää mm. työvoiman tarveselvityksen sekä rekrytointi- ja koulutuspolitiikan.