Palaute on paras motivointikeino

Organisaation edun mukaista on, että henkilökunta säilyttää hyvän motivaationsa ja että motivaatio paranee. Sitä varten organisaatioissa tehdään erilaisia toimenpiteitä, onnistuneita ja epäonnistuneempia. Motivaatiota edistäviä asioita työelämässä ovat esimerkiksi saavutukset, saadut tunnustukset, vastuu, työ sinällään ja uralla eteneminen.

Taloudellinen palkitseminen

Taloudellinen palkitseminen on suoraa rahallista palkitsemista tai epäsuoraa eduilla palkitsemista. Rahallisen palkitsemisen ongelma on, että esimerkiksi palkankorotuksen motivoiva vaikutus häviää nopeasti. Matalapalkkaisilla aloilla rahallisen motivoinnin vaikutus on suurempi kuin korkeapalkkaisilla.

Tulospalkkaus lisääntyy yrityksissä juuri motivoimisen toivossa. Periaatteessa se onkin toimiva ajatus. Ongelmia tulee erityisesti, jos järjestelmä ei toimi kunnolla tai jos yritys ei ole hyvässä tuloskunnossa ja järjestelmä lopettaa palkitsemisen. Tulospalkkaus kääntyy silloin motivoijasta motivaation purkajaksi.

Ei-taloudellinen palkitseminen

Taloudellista palkitsemista tehokkaampaa on usein palkitseminen, joka liittyy työuraan ja sosiaalisiin kontakteihin. Työuran jatkuvuuden varmuus, itsensä kehittämismahdollisuudet ja uran joustavuus sekä vaikuttamismahdollisuudet ovat motivoivia tekijöitä. Sosiaaliset motivointikeinot ovat statussymbolit, kiitoksen ja tunnustuksen saaminen, tyytyväisyys tehtäviin sekä sosiaaliset suhteet. Yllättävän usein työntekijän pysyminen yrityksessä johtuukin työkavereista eli työpaikan sosiaalisista suhteista.

Palautteen antaminen on tehokas motivoinnin keino. Se on työnantajalle ilmaista ja jopa kielteisen palautteen antaminen motivoi enemmän kuin ilman palautetta jääminen. Tästä syystä palautetta kannattaa antaa aina kun vain voi. Kielteisen palautteen antaminen koetaan vaikeaksi, mutta rakentava palaute on positiivinen kokemus sekä sen antajalle, että saajalle.

Lisää motivaation merkityksestä työelämässä artikkelissa Motivaatiolla tulosta.