Ohj. F.W. Murnau
Ennen Citizen Kanea oli myös toinen Hollywoodissa toimiva ohjaaja, joka sai sen harvinaisen oikeuden määrätä itse elokuvansa lopullisesta muodosta. Sen pääsi toteuttamaan saksalainen mykänelokuvan huippuohjaaja F.W. Murnau ensimmäisessä amerikkalaisessa elokuvassaan Auringonnousu. Elokuvan alkutekstit kertovat tarinan sijoittuvan ´ei mihinkään ja kaikkialle, sen voi kuulla kaikkialla koska tahansa`.
Tarina on perinteinen kolmiodraama, jossa kaupungista tullut vamppi yrittää viekoitella maalaispoikaa ja saada tätä tappamaan vaimonsa. Intohimon vallassa maalaispoika suostuu, mutta peräytyy viime hetkelle paiskaamasta vaimoaan meren syvyyksiin. Hän tajuaa virheensä ja ryhtyy rakentamaan sovintoa itsensä ja vaimonsa välille. Pikkuhiljaa heidän avioliittonsa puhkeaa uuteen kukkaan, on kuin he jälleen kerran saisivat kokea ensirakkauden huuman.
Visuaalisuudessaan Auringonnousu on häikäisevä. Valtavissa studiorakennelmissa tapahtuvat kamera-ajot, panoroinnit, zoomaukset ovat kuin runollisen elokuvakerronnan juhlaa. Murnaun ohjausote muistuttaa musiikkia. Hän on kuin kapellimestari, joka johtaa kaunista sinfoniaa, tästä kertoo elokuvan alaotsikkokin: `Laulu kahdesta ihmisestä`. Elokuvassa on läsnä myös voimakas luonnontuntu. Auringonnnousu sijoittuu aamuun, iltaan ja yöhön. Se on kuin elämän kiertokulku pienoiskoossa.