Tuotteiden suunnittelu
Suunnittelua asiakastarpeeseen
Tuotteiden kehittyminen ja uudet tuotteet ovat yrityksen elinehto. Tuskin mikään yritys säilyy elinvoimaisena, jos se ei kehitä tuotettaan tai tuotteitaan. Tuote voi olla myös esimerkiksi toimintakonsepti tai palvelu. Tuotesuunnittelun tavoitteena on kehittää tuote, joka ratkaisee olemassa olevan asiakastarpeen ja voidaan tuottaa tehokkaasti, toimintaan nähden kohtuullisilla kustannuksilla. Tuotesuunnittelu on yrityksen innovaatioprosessi, johon tarvitaan luovuutta ja kyseessä olevan erikoisalan osaamista. Suunnittelussa voidaan käyttää hyväkseen tietotekniikan suomia mahdollisuuksia, kuten esimerkiksi simulointia.
Suunnittelu ja markkinointi
Tarkasti mietityt asiakastarpeet ovat ehdoton kehityksen lähtökohta. Markkinointitutkimus voi antaa vastausta tarpeista ja esimerkiksi minkä hinnan potentiaaliset asiakkaat ovat valmiita maksamaan eli mitä suunniteltava tuote voi maksaa. Tuotteen muotoilu tai ulkonäkö ja houkuttelevuus ovat erityisesti kuluttajakaupassa merkityksellisiä. Jo suunnitteluvaiheessa on suunniteltava myös tarvittavat markkinointitoimenpiteet ja valmistauduttava lanseeraukseen.
Elinkaariajattelu on tuotesuunnitteluun suuresti vaikuttava tekijä. Tuotteilla on aina olemassa rajallinen ikä ja ajan edetessä tarvitaan tuotteesta uusia sukupolvia tai kokonaan uusia tuotteita.
Suunnittelussa huomioitavaa
Jos kyse on fyysisestä tuotteesta, materiaalit on valittava siten, että niitä on riittävästi saatavissa ja niiden hinta on kannattava. Käytettävät komponentit kannattaa suurtuotantoon valita mahdollisimman pitkästi vakiotuotteista.
Suunnittelussa on otettava huomioon käytettävä tuotantotekniikka ja sen mahdollisuudet sekä rajoitteet. Vaikka jokin asia on mahdollinen, ei se välttämättä ole nopeasti toteutettavissa. Myös tuotannon työvoimavaltaisuus tai automatisointimahdollisuudet vaikuttavat lopulliseen tuotteen hintaa.