Avantgardistien tulevaisuuden näkymät
Avant-garde muodissa on eräänlaista kokeellista muotia vaatesuunnittelijoilta. Avantgardistit ovat vaikuttaneet vahvasti mm. vuoden 10 ympärillä. Me puhumme avantgarden eduista muodissa myös tänään. Muoti vaikuttaa nyt paluullaan hegemoniseen kulttuuriin, se on huomioitu kuin taiteen lisänä tänä päivänä samalla tavalla kuin 1950-luvulla. Avant-garde muoti tosin ei ole koskaan ollut näin edistyksellinen. Kuten nykytaide, muotikin koettelee rajojaan ääriin asti, jossa se ei aina ole edes kaikkien hyväksymää. Se riskeeraa myös unohtaa miljoonat naiset menemällä äärimmäisyyksiin avantgardistisien taidevaikutteiden nojalla. Tämä design on nyt paljon tunnetumpi kuin ennen. Courrègesin häämekko, jossa sylinterimäiset puuvillakartiot on kiinnitetty läpinäkyvään muoviin ovat esimerkkinä taiteellisemmasta aspektista. 1960-luvulla liioitellut muodot loistivat olemassaolollaan. Etnisyydestä inspiraation saaneet vaatteet taas ovat ohuita ja kankaat rikaskuvioisia enemmän keskittyneitä materiaaleihin kuin leikkaukseen tai linjaan. Mutta avangarde menee pidemmälle leikkauksessa kuin luonnollinen vartalon myötäilevä.
Tärkein kehitys on tapahtunut vaatteen leikkauksessa, jossa on tapahtunut itämaisen leikkauksen yksinkertaistaminen ja missä löydämme uudestaan lännen yksityiskohdat. Vaatesuunnittelijat ovat osanneet tuoda abstraktiota vaatteeseen leikkimällä vaatteen painopisteen avulla Väri maalareilla luo taulun ilmaisun, nyt taide-videossa, elokuvissa, kabareessa valo voi luoda vaatteen illuusion. Uudet materiaalit ovat tuoneet uniikkiutta vaatteisiin. Se on jo taiteessa. Vaate voi nyt olla pelkkä taideobjekti, objekti taulussa tai teoksena. Barokkitaiteessa esimerkiksi kaikki on barokkia. Tämänkaltainen muodon kanssa harmonisoitu vaate herättää näennäistä vartalon olemassaoloa. Se pakottaa käyttäjän näennäiseen läsnäoloon esimerkiksi nasten kengät ovat naisten käyttämiä. Vaate saa nyt objektia enemmän arvoa. Koska nykytaide on kuvitettua ajattelua, se on nyt entistä vahvempaa. Vain pieni asia, yksityiskohta, voi aiheuttaa suuren läsnäolon. Symboliikka on erittäin vahvaa. Tämä on tärkeä osa nykytaidetta.
Uusi piilee mielikuvituksessa. Mallikaavan seuraaminen ei tee vaatturista luojaa. Vaate voi omata kuvioita kankaassa. Erilaiset kiemuraiset, kaaruvat, ornamenttiset, kukalliset tai paratiisimaiset, psykedeeliset palaavat art nouveaun tms, tavallaan käväisten modernimmalla pop-taiteen puolella ollakseen fantastisempia. Optisen taiteen kineettiset muodot ilmenevät vahvoina mustan ja valkoisen kontrasteina kuten Pierre Gardinilla. Kuviot voivat olla kopioituja tai luotuja. Jokaiselle taiteilijalla on tyylinsä ja persoonallinen kosketuksensa luomukseensa. Suunnittelijalla on vapautensa kasata erilaisia kankaita kerroksittain vartalon päälle. Jos volyymi on etuasemassa, työ on kuin arkkitehdin.
On nähty, että vaatesuunnittelijat eivät epäröi luoda vaatteita maalausten vaatteiden perusteella. Yves Saint Laurent on luonut kiratin, hameen 1981-82 Matissen sinisen naisen mukaan. Taulut, joista vaikutukset ja inspiraatiot on otettu voivat olla eri vuosisadoilta, mutta silti ilmiselvästi lähteinä. Avantgardisteilla on hyvät tulevaisuudennäkymät, sillä mitä enemmän on uusia mahdollisuuksia, on myös keinoja ja sekatekniikoita.