Stylisti

Suunnittelija joka on piirtäjä, voi etääntyä perinteisistä arvoista ja jättää artisaanin puolen. Yksi ensimmäisistä stylisteistä Issey Miyake näyttää, että vaate voi valmistua kuin visuaalinen luomus ja funtionalinen tuote. Vuoden 1960 jälkeen suunnittelijat vat kääntyneet menneisyyteen, mutta katsovat tulevaisuuteen. Nykyaikaiset taiteilijat vaikuttavat muotisuunnittelijoihin, kuten Paco Rabanne on liitoksissa kineettiseen taiteeseen, Yves Saint Laurent Pop-taiteeseen ja Mondrian, Pierre Cardin soveltavat optista taidetta ja Andre Courrèges laittaa bauhausin ideaa vaatteeseen.

1900-luvun lopulla vaate on vähennetty yksinkertaiseen ilmaisuunsa. Vartalo itsessään on tullut ilmaisuksi, kannettavaksi objektiksi. Tyyli myös eri sisällössä on ja vaikka uutuudessaan on aina aikansa kuva. Tyyli näkyy niin maalaustaiteessa kuin muotoilussa kuin vaatesuunnittelussakin. Miyake on suunnitellut erikoisen malliston taiteltuja vaatteita, vekitettyjä. Vaate on vekitetty normaalisti ennen ja jälkeen tekoa. Miyake tekee päinvastoin eli leikkaa yhdistää ja taittelee vasta sitten. Materiaalit on yhdistetty intiimisti. A-POC-tekniikka on uusi etiikka tulevaisuuden vaatteille. Vaatteet voidaan luoda uniikin kokoisiksi pitkulaisen trikoon muodon alla.

Dekoratiivinen idea tehdä vaatteita on kontrastin käsitteessä ja se avulla luomisessa. Vaatteen rakentaminen kontrastistisesti voi olla lopputulokseltaan leveä tai kapea. Kontrastin puuttuminen tekee siluetista monotoonisen. Esimerkiksi japanilainen asu tekee päinvastoin, kun hihat ovat leveät ja isot ja helma kapeahko. Se antaa siluetille keveän ja värikkään ilmeen. Vaatteen täytyy olla tehty suunnitelma ennen kuin ommeltu. Ruumiin leveät ja kapeat kohdat antavat osaltaan myös mahdollisuuden erikoisuksiin. Osat voivat olla myös vaatteessa ns. väliosia. Nämä voivat olla kolmioita tai suorikulmioita esimerkiksi. Geometrisyys on aina läsnä vaatteessa jollain tavalla. Harmonia voidaan luoda pienillä väliosillakin. Pienten osien korostus voi antaa pituutta siluetille tai lyhentää. Jokainen osa koostaa kokonaisuutta joten ne eivät ole eristyksissä. Väri viimeistelee vaatteen. Materiaali vaikuttaa vaikka vahvistamalla väriä, mutta ei koskaan päinvastoin. Voimme syventää väriä itseään kuitenkin ja keventää ja syventää. Esimerkiksi pitsit, kaulukset ja värit, jotka ovat vieressä voivat vaikuttaa.