Muutos vaatii muuttumista jokaiselta
Yrityksissä on paljon muutos- eli kehitysprojekteja. Aivan liian usein käy niin, etteivät projektien tavoitteet toteudu. Hyvätkin suunnitelmat jäävät siirtymättä käytännön toimintaan ja suunnitteluun käytetty panostus ei saa vastinetta. Rahaa heitetään hukkaan.
Muutoprojektin käyttöönottovaiheessa on poikkeuksetta vastassa muutosvastarintaa. Muutos syntyy yksittäisten ihmisten muutoksesta, oman tekemisen muutoksesta. Ihminen kuitenkin reagoi sen perusteella, että on helpompi pysyä vanhassa, kuin tehdä asiat uudella tavalla. Muutos ei siis tapahdu ilmoittamalla, että nyt hommat hoidetaan eri tavalla.
Suurin työ on käyttöönotto
Käyttöönotto tarvitsee useita toimenpiteitä onnistuakseen. Henkilökunnan edustajan osallistuminen muutoksen suunnitteluun on ensimmäinen askel muutoksen hyväksynnälle. Vuorovaikutteiset keskustelut ja henkilökunnan vaikutusmahdollisuus ovat lähes välttämättömiä. Muutos on toteutettava askelittain. Liian suuret palaset eivät toteudu. Käyttöönottoon kuuluvaa koulutusvaihetta ei saa väheksyä tai varsinkaan unohtaa.
Viestintä muutostilanteessa on vaativa tehtävä. Asiat on osattava esittää ymmärrettävästi ja niin, että viesti vastaa henkilökunnalla mielessä oleviin kysymyksiin. Jos muutoksen käyttöönotto epäonnistuu, sitä voidaan kyllä yrittää uudelleen, mutta silloin se voi olla entistä hankalampaa ellei käyttöönottoa yritetä aivan eri tavoille kuin ensimmäisellä kerralla.