Ohjeita valmistautumiseen
Hyvä etukäteisvalmistautuminen on onnistuneen keskustelun edellytys.
Arviointikeskustelussa käytetään yleisesti apuvälineenä erillistä lomaketta. Lomake esitäytetään ennen keskustelua sekä esimiehen että alaisen toimesta, jolloin keskustelu on helpompi käydä. Lomakkeen lisäksi esimiehen kannattaa keskustelua varten laatia erillinen muistilista, jonka avulla keskustelusta saadaan suurin mahdollinen hyöty. Muistilista antaa eräänlaisen viitekehyksen, jonka avulla voidaan hahmottaa keskeiset asiat ja tehtävät ennen varsinaista keskustelua, keskustelun aikana ja sen jälkeen.
=
Miten esimies valmistautuu keskusteluun?
=1) Perehtyy ja laatii etukäteen alaisen yksilöllisen suorituksen arvioinnin2) Suunnittelee keskustelun kulun etukäteen
3) Ohjaa alaisen valmistautumista keskusteluun
4) Laatii alaisen taitojen kehittämistä varten etukäteissuunnitelman
5) Painottaa sekä fokusoi keskustelussa ajankäytön suunnittelua ja keskittymistä työtehtäviin, ei keskity organisaation suuriin linjoihin ja tavoitteisiin
=
Miten alainen valmistautuu keskusteluun?
=1) Arvioi omia työsuorituksiaan aikaisemmin sovittuihin tavoitteisiin nähden
2) Valmistautuu esittämään selvityksiä, joiden pohjalta arviota tehdään