Vaiheet asiakkaan tarpeesta tarpeen tyydyttämiseen
Prosessi tai toimintaprosessi on joukko loogisesti toisiinsa liittyviä toimintoja ja niiden toteuttamiseen tarvittavat resurssit, joiden avulla saadaan aikaan toiminnan tulokset Tuotteen toimittaminen on hyvä esimerkki yksittäisestä prosessista. Asiakas tilaa tuotteen, suunnittelu suunnittelee miten se toteutetaan, tuotanto rakentaa, kuljetusliike vie tuotteen perille ja asiakas ottaa sen käyttöön. Tapahtumien ketju on prosessi.
Esimerkki on pelkistetty, mutta vaiheet seuraavat siis toisiaan, eivätkä voi toteutua, jos edellinen on tekemättä. Toki joissakin tilanteissa suoritetaan vain osa suurempaa prosessia. Prosessissa yhdistyvät erilaisten ihmisten toisiinsa liittyvät työvaiheet ja tehtävät. Tuloksena voi olla yhtä hyvin maksettu lasku kuin toteutettu palvelukin.
Prosessien kehittämisen keskeinen alkuvaiheen tehtävä on muuntaa yrityksen prosessit kuviksi. Näin helpotetaan asian hahmottamista. Kuvissa on mukana erilaisia osia ja toimijia: toimittaja, asiakas, syöte eli input, suorite eli output ja itse prosessi. Prosessissa on vaiheita ja erilaisia rooleja. Lisätietoa prosesseista ja niiden kuvaamisesta löytyy esimerkiksi Kai Laamasen kirjasta, Johda liiketoimintaa prosessien verkkona''.