Mitä matkatoimistovirkailija tekee?
Asiakaspalvelussa oleva virkailija myy ja markkinoi matkoja yksityisille henkilöille ja ryhmille. Hän vastaanottaa ja kirjaa tilaukset useimmiten atk-laitteita apuna käyttäen, hoitaa lento- ja laivapaikkojen, seuramatkojen sekä linja-auto- ja junapaikkojen sekä hotellihuoneiden varaamisen puhelimitse tai teleksin välityksellä. Hän huolehtii myös viisumihankintojen käynnistämisestä, vakuutusmyynnistä ja autonvuokrausjärjestelyistä kotimaassa ja ulkomailla.
Suuremmissa matkatoimistoissa virkailijat ovat erikoistuneet joko yksityisten henkilöiden tai liike- ja ryhmämatkojen palveluun, joissa reitit suunnitellaan yksityiskohtaisesti asiakkaan toiveiden mukaan. Suurin osa virkailijoista työskentelee matkatoimiston seura- ja yksittäismatkojen myyntipisteissä. Myös lento- ja laivayhtiöissä, lomakeskuksissa ja hotelleissa on matkatoimistovirkailijoita.
Työaika vaihtelee yleensä arkisin aamuyhdeksän ja iltakahdeksan välillä sekä lauantaisin aamuyhdeksän ja kahden välillä. Työtahtiin vaikuttavat äkilliset ruuhkat päivittäin esimerkiksi ruokatuntien aikaan ja toisaalta sesonkiruuhkat kuten kesämatkojen myynti. Osa virkailijoista työskentelee pelkästään muissa konttoritehtävissä.
Erityisesti seuramatkojen myyntipisteissä palvelutilanteet vaihtelevat nopeasti. Yhtäkkiä voi olla asiakkaita jonossa, puhelimet soivat ja kymmeniin erilaisiin kysymyksiin täytyisi löytyä vastaus ja ratkaisu kädenkäänteessä. Alalla eteneminen on melko pitkälle oman aktiivisuuden varassa, eli se riippuu paljon matkailuun liittyvien tietojen ja taitojen kartuttamisesta. Työkokemuksen jälkeen on mahdollisuus edetä esimiesasemaan esimerkiksi matkatoimiston johtajaksi.