Mitä nimikkeitä esiintyy mainos- ja markkinointialalla?
Alan nimikkeistö on jatkuvassa liikkeessä. Mainostoimistojen liitto luokittelee sen seuraavasti:
Luova toiminta:
suunnittelujohtaja (luova johtaja, suunnitteluryhmän johtaja) -> Tekstisuunnittelu: Copywriter (copy, tekstisuunnittelija, suunnittelija), televisiomainonnan suunnittelija -> Visuaalinen suunnittelu: Mac-suunnittelija, suunnittelija (Art Director, AD, visualisoija, graafinen/kuvallinen/visuaalinen suunnittelija, mainosgraafikko), AD-assistentti (layouttekijä, paste-up -tekijä, puhtaaksipiirtäjä, viimeistelijä, retusoija), mainosgraafikko, mainos(valo)kuvaaja, somistaja
Media ja tutkimus:
markkinointisuunnittelija (planner, strateginen suunnittelija, suunnittelija), mediajohtaja (mediapäällikkö, mediasuunnittelija), mediaostaja (mediasihteeri, trafiikkisihteeri, traffic-sihteeri, trafikisti), tutkija (markkinatutkija, tutkimuspäällikkö, tutkimusjohtaja)
Tekniset ammattinimikkeet:
faktori, painotyöassistentti, trafiikkipäällikkö (sisäisen työnkulun järjestäjä)
Yhteydet:
yhteyssuunnittelija (yhteyspäällikkö, yhteyshenkilö, projektipäällikkö, projektisihteeri, tuotantopäällikkö, tuotantosuunnittelija), yhteysjohtaja (ryhmänjohtaja, suunnittelujohtaja, yhteysryhmän päällikkö, projektipäällikkö), yhteyssihteeri (yhteysassistentti, mainossihteeri, tuotantosihteeri)
Direct marketing:
Direct Marketing -päällikkö (suoramainonta- / suoramarkkinointisuunnittelija /-päällikkö)
Sales promotion:
Sales Promotion -päällikkö (myynninedistämispäällikkö, SP-suunnittelija)
Tiedotus:
tiedotuspäällikkö (Public Relations päällikkö, PR-päällikkö, tiedottaja), viestintäpäällikkö, viestintäjohtaja
Yritykset:
markkinointijohtaja, markkinointipäällikkö, markkinointi-assistentti, tuotepäällikkö