Mitä nimikkeitä esiintyy mainos- ja markkinointialalla?

Alan nimikkeistö on jatkuvassa liikkeessä. Mainostoimistojen liitto luokittelee sen seuraavasti:

Luova toiminta:

suunnittelujohtaja (luova johtaja, suunnitteluryhmän johtaja) -> Tekstisuunnittelu: Copywriter (copy, tekstisuunnittelija, suunnittelija), televisiomainonnan suunnittelija -> Visuaalinen suunnittelu: Mac-suunnittelija, suunnittelija (Art Director, AD, visualisoija, graafinen/kuvallinen/visuaalinen suunnittelija, mainosgraafikko), AD-assistentti (layouttekijä, paste-up -tekijä, puhtaaksipiirtäjä, viimeistelijä, retusoija), mainosgraafikko, mainos(valo)kuvaaja, somistaja

Media ja tutkimus:

markkinointisuunnittelija (planner, strateginen suunnittelija, suunnittelija), mediajohtaja (mediapäällikkö, mediasuunnittelija), mediaostaja (mediasihteeri, trafiikkisihteeri, traffic-sihteeri, trafikisti), tutkija (markkinatutkija, tutkimuspäällikkö, tutkimusjohtaja)

Tekniset ammattinimikkeet:

faktori, painotyöassistentti, trafiikkipäällikkö (sisäisen työnkulun järjestäjä)

Yhteydet:

yhteyssuunnittelija (yhteyspäällikkö, yhteyshenkilö, projektipäällikkö, projektisihteeri, tuotantopäällikkö, tuotantosuunnittelija), yhteysjohtaja (ryhmänjohtaja, suunnittelujohtaja, yhteysryhmän päällikkö, projektipäällikkö), yhteyssihteeri (yhteysassistentti, mainossihteeri, tuotantosihteeri)

Direct marketing:

Direct Marketing -päällikkö (suoramainonta- / suoramarkkinointisuunnittelija /-päällikkö)

Sales promotion:

Sales Promotion -päällikkö (myynninedistämispäällikkö, SP-suunnittelija)

Tiedotus:

tiedotuspäällikkö (Public Relations päällikkö, PR-päällikkö, tiedottaja), viestintäpäällikkö, viestintäjohtaja

Yritykset:

markkinointijohtaja, markkinointipäällikkö, markkinointi-assistentti, tuotepäällikkö