Kotimaisen hiphopin pitkä oppimäärä
Teoksen kirjoittaja Jani Mikkonen on musiikkipiirien asiantuntija. Hän on työskennellyt toimittajana muun muassa Ylen Top40-televisio-ohjelmassa. Riimistä riimiin – Suomalaisen hiphopmusiikin nousu ja uho on laadukas kokonaisuus niin visuaalisesti kuin sisällöltäänkin. Sivumääräkin on kunnioitettavat 200 sivua.
Teos alkaa johdatuksella hiphopkulttuuriin perussanastoon, pilke silmäkulmassa tietenkin. Riimistä riimiin esittelee ulkomaista hiphop-perinnettä ja kuuluisia edelläkävijöitä lyhyissä tietoiskuissa. Pääpaino on kuitenkin kotimaisessa musiikkikulttuurissa. Teoksessa läpikäydään artistit Pikku G :stä Paleface :en sekä Suomessa vaikuttavat hiphopryhmittyvät eli posset. Teos käsittelee erityisesti 2000-luvun kulttuuria, muttei kuitenkaan unohda kotimaista hiphopperinnettä, kuten Raptoria ja Nikke T :tä. Musiikin lisäksi teos luo katsauksen kiinteästi hiphopiin liittyviin ilmiöihin, kuten graffiteihin, dj-kulttuuriin ja break danceen. Kirjassa esitellään kattavasti myös kaikkea muuta hiphopmusiikkiin liittyvää, kuten tapahtumia, musiikki-videoita esittäviä televisiokanavia, levy-yhtiöitä, alakulttuureita, kilpailuja ja lehtiä.
Teos on hyvin kattava tietopaketti kotimaisesta hiphopmusiikista. Ajankohtaisuus on ehkä teoksen paras ominaisuus - tekijä on todellakin ajan hermolla. Vaikka teoksen lukijakunta todellisuudessa rajautunee jollain tavalla hiphopista kiinnostuneisiin, voi siihen tarttua myös alaan vihkiytymätön. Varoituksen sananen on kuitenkin sanottava: Teoksen upea ilme on valitettavasti toteutettu osin selkeyden kustannuksella. Varsinkin asiasta tietämätöntä otsikoinnin sekavuus voi häiritä. Onneksi teoksen lopussa on ”henkilö-, yhtye- ja possehakemisto”, jonka avulla löytää tietoa epäselvästä otsikoinnista huolimatta. Asiahakemisto jää kirjasta kuitenkin puuttumaan.