Brändejä siellä, brändejä täällä
Brändi-käsitteen taustalla on englannin kielen sana ”brand”, joka liitty polttamiseen. Se on merkinnyt esimerkiksi karjalauman tai viinitynnyrin merkitsemistä, nimeämistä ja erottamista polttomerkein. Brändejä on alettu tuoda markkinoille 1800-luvulta lähtien, jolloin tehdaspakkauksia muunneltiin asiakkaita houkutteleviksi, kilpailevista tuotteista erottuviksi ja myyntiä edistäviksi.
Yritysten, yhteisöjen tai yksilöiden tuottamia tuotteita, henkilöitä, aatteita, tapahtumia, toimintatapoja tai palveluja pyritään brändäämään, jotta ne erottuisivat muista vastaavista ja kuluttajat arvostaisivat niitä. Yritykset ja erilaiset yhteisöt pyrkivät tuotekehitysvaiheessa tietoiseen brändien eli erottuvien tuotteiden rakentamiseen. Viestintävälineet, ravintolat, työpaikat, ympäristö ja katukuva tarjoavat kuluttajille brändejä. Brändi merkitsee yrityksen, yhteisön tai henkilön kilpailukeinoa, joka muodostuu logosta, väreistä, esitystavasta, nimestä, kuvista, mainoslauseista ja muista viesteistä. Brändiin vaikuttavat tuote, palvelu, markkinointiviestintä, sen aikaansaavat henkilöt, jakelu ja ympäristötekijät, kuten toimitilat. Brändi on kuluttajan rakentama mielikuva, käsitys brändäyksen kohteesta tuotteesta, henkilöstä, aatteesta tai palvelusta. Brändi antaa markkinointilupauksen brändäyksen kohteen laadusta ja tarpeen tyydytyksestä, josta asiakas on valmis maksamaan.
Vahvaan brändiin liitetään tunnettuus, erottuvuus, haluttavuus, kestävyys, uskottavuus ja ainutlaatuisuus. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tuotteen tulee tehdä sekunnin sadasosan aikana vaikutus kaupassa ostoksilla olevaan asiakkaaseen. Business Week -lehti listasi elokuussa 2004 maailman sata arvokkainta brändiä. Näistä neljä arvokkainta olivat Coca-Cola, Microsoft, IBM, General Electric ja Intel. Kymmenen arvostetuimman joukkoon sopivat Disney, Mc Donald´s, Nokia, Toyota ja Malboro.