Raportit osana työyhteisön kehittämistä
Raportointi on olennainen osa työn kehittämistä. Se dokumentoi tehdyn työn ja antaa sille arvon.
Raportoinnin kautta tiedot työstä ja sen etenemisestä saatetaan toisten ulottuville.
Raportissa työprosessi tulee kokonaisuudessaan näkyväksi. Se mitä on suunniteltu, päätetty ja tehty, kirjataan ylös antamaan suuntaa tulevalle. Olennaisena osana raportointiin kuuluu tehdyn työn arviointi. Raportti on työväline, jonka avulla suunnistetaan eteenpäin.
Raportin teksti on asiatyylistä. Se on tarkkaa ja tiivistä. Raportti kertoo tulokset ja päätelmät. Raporttien tyypit vaihtelevat rutiininomaisesta lukuja käsittävästä myyntiraportista laajaan tutkimusraporttiin. On olemassa säännöllisiä rutiinimaisia raportteja sekä erilaisia tilapäisraportteja ainutkertaisesta tapahtumasta.
Myös se miten raporttia hyödynnetään ja kenelle se kirjoitetaan, vaihtelee. Tarkoitus on kuitenkin aina antaa tarkkaa ja ajankohtaista tietoa. Raporttien säännöllinen käyttö varsinkin projektien yhteydessä antaa kuvan työn etenemisessä, helpottaa suunnittelua ja lopuksi prosessin arviointia.