Opiskelija voi tehdä markkinointitutkimuksen
Markkinointitutkimus jää usein tekemättä, vaikka sille olisi selvä tarve. Syynä voi olla, ettei sitä osata tehdä itse, aika ei riittäisi tai teettäminen ulkopuolisella koetaan kalliiksi vaihtoehdoksi. Markkinointitutkimus on tärkeä toimenpide esimerkiksi uuden liiketoiminnan alkuvaiheessa.Opiskelijan kanssa toteutettu tutkimus on edullinen yritykselle ja mahdollisuus opiskelijalle. Markkinointitutkimuksen laajimmilla kursseilla edellytetään todellisen markkinointitutkimuksen tekeminen.
Miten saan yhteyden opiskelijaan?
Ota yhteyttä lähipaikkakunnan korkeakouluun, yliopistoon tai ammattikorkeakouluun, jossa opetetaan markkinointia. Kysymällä löytyy aiheen opettaja tai taho, joka välittää opiskelijoille tiedon harjoitustyömahdollisuudesta ja kertoo missä vaiheessa kurssilaiset harjoitustöitään tekevät. Harjoitustyöaiheita etsitään yleensä joko syksyllä tai vuoden vaihteessa.
Myös kauempana sijaitsevissa oppilaitoksissa on opiskelijoita, joiden kotipaikka sijaitsee lähellä yritystä. He saattavat kiinnostua tilaisuudesta tehdä työn kotipaikkakunnalla.
Panokset ja tulokset
Markkinointitutkimus opiskelijan avulla toteutettuna vaatii yritykseltä ajallista panostusta. Tutkimuksen tavoitteet ja aikataulut on määriteltävä tarkasti. Opiskelijalle on annettava kaikki se tuki, mitä hän tarvitsee työnsä suorittamiseksi sen eri vaiheissa. Täysin omin avuin opiskelija ei voi saavuttaa asetettuja tavoitteita yritystä tyydyttävällä tavalla.
Opiskelijan palkkio toteutetusta työstä sovitaan niin, että vähimmillään se kattaa kaikki tutkimuksen kulut, mutta voi myös olla esimerkiksi palkallinen kesätyö.
Hyvin suoritettu markkinointitutkimus antaa arvokasta tietoa liiketoiminnan tueksi. Sen tietoihin voi perustaa esimerkiksi uuden yrityksen rahoitusvaiheen laskelmat.