Miten kirjoitan myyntikirjeen?
Myyntikirje on usein osa suoramarkkinointilähetystä, jossa on myös esitteitä ja ehkä näytteitä. Kirje voi toimia myös yksinään. Nimensä mukaisesti myyntikirje on kirje, siis viesti ihmiseltä ihmiselle. Myös kuori on osa kirjettä. Sen huomioarvosta voi riippua se, avataanko kirje.Kirjeen tarkoitus on vakuuttaa lukija ja saada aikaan toimintaa. Myyntikirje lähetetään kohderyhmälle, jonka tiedetään olevan kiinnostunut tarjottavasta tuotteesta tai palvelusta. On myös valittava tuote ja päätettävä tarjous ja sen ajankohta. Siksi vastaaminen on tehtävä asiakkaalle mahdollisimman helpoksi. Asiakkaalle tarjotaan selvät ohjeet vastaamiseen.
On tärkeää, että tarjous näkyy kirjeessä selkeästi. Kirjeessä kerrotaan tuotteesta ja vakuutetaan asiakas esimerkiksi tutkimuksin ja käyttäjäkommentein. Tekstin lisäksi tehokeinoina voivat olla sivuotsikot, kursivoinnit, lihavoinnit ja kehystetyt tekstit. Kuvat ovat tärkeitä huomionherättäjiä. Iso kuva on pientä miellyttävämpi. Ihmiskasvot koetaan hyviksi.
Kirjeen kieli on kohteliasta ja puhuttelevaa. Lyhyet virkkeet ja kappaleet tukevat helppolukuisuutta. Tutut sanat ja havainnollisia esimerkkejä sisältävä kieli lisäävät lukumukavuutta. Myyntikirje perustuu aina vankoille tosiasioille ja asiakkaan kunnioittamiseen.