Miten reklamoin tuloksellisesti?
Joskus on tarpeen antaa negatiivista palautetta ostetusta tuotteesta tai palvelusta. Virhe on aiheuttanut mahdollisesti suurtakin mielipahaa mutta silti virheen asiallinen tiedottaminen on hyvän ja tuloksellisen reklamoinnin ydin.
Reklamointi kannattaa tehdä mahdollisimman pian, jotta virheen selvitys olisi helpompaa. Yritykseen voi ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti käymällä, puhelimella tai kirjeitse. Vaikka asiasta kertoisi suullisesti, usein on etua tehdä reklamaatio myös kirjallisesti, sillä tiedot pysyvät näin muuttumattomina. Sähköposti on hyvä kanava nopeaan reklamointiin.
Reklamaatiossa kannattaa olla ennen kaikkea tarkka ja ilmoittaa täsmällisesti mitä ja milloin on tapahtunut, mikä on virhe, miten se havaittu ja minkälaisia vaikutuksia sillä on ollut. Tuotevastuulain mukaan tuotteen aiheuttamat vahingot tulevat myös korvausvelvollisuuden piiriin.
Tärkeää on pystyä todentamaan virhe. Virheellinen tuote tai todistajanlausunto voi olla oheistettuna reklamaatiokirjeessä. Huolellinen tapahtumien kertominen ja perustelut antavat yritykselle mahdollisuuden tarkistaa yksityiskohdat.
Myös kirjoittajan oma korvausehdotus kuuluu tehokkaaseen reklamaatiokirjeeseen. Kun oikaisua ehdottaa itse, yrityksen on helpompi ottaa siihen kantaa. Samalla kirjeen tavoite tulee selväksi.