Yrityksen ilme kertoo toiminnasta
Yritysgrafiikalla tarkoitetaan yrityksen enimmäkseen ulospäin näkyvää tyyliä. Yrityksen ilmettä kuvastavat, kaikessa viestinnässä näkyvät liikemerkki ja logo valmistetaan usein hyvin harkiten. Ulkoinen ilme kertoo nopeasti yrityksen keskeiset toimintaperiaatteet.
Logo tarkoittaa kirjasintyyppiä, jolla yrityksen nimi kirjoitetaan. Kun tähän liitetään jokin kuva tai tunnuskuvio, on tuloksena liikemerkki. Yleisesti liikemerkkiä kutsutaan myös logoksi. Liikemerkki on yrityksen näkyvin tunnus, ja niinpä se näkyy kaikkialla siellä, missä yrityskin, esimerkiksi mainoksissa, ilmoituksissa, tuotteissa, kirjelomakkeissa ja –kuorissa.
Värit liittyvät läheisesti yrityksen ilmeeseen. Värivalinnoilla voi kertoa yrityksen toiminnasta ja arvoista. Vihreän mielletään useimmiten kuvastavan ympäristöarvoja, punaisen kenties nopeaa toimintaa ja lämpimän ruskean perinteitä. Yrityksen arvoista kertovat myös monet valinnat. Lomakkeet voidaan painaa kierrätyshenkiselle uusiopaperille tai sama asia voidaan painaa kiiltävälle, varakkuutta henkivälle paperille.
Pitkää käyttöä varten
Yrityksen graafinen ilme suunnitellaan yleensä kestämään pitkään. Esimerkiksi monet suomalaiset yritykset tunnetaan jo vuosikymmenien takaa parhaiten liikemerkistään. Yrityksen toimintaan sopivat logot ja liikemerkit suunnittelee useimmiten mainostoimiston graafikko.
Yhtenäisen linjan vuoksi on tärkeää, että valittuja tunnuksia ja värejä myös käytetään. Painotuotteet käyntikorteista vuosikertomukseen suunnitellaan noudattamaan samaa linjaa.
Valittu tyyli näkyy myös yrityksen arkipäivässä. Toimitilojen sisustus, kulkuvälineet, työvaatteet, tuotepakkaukset, teipit ja monet muut yksityiskohdat ovat osa yrityksen ilmettä.